איך עושים אנימציה באפטר אפקטס עם DUIK BASEL

היום נלמד איך ליצור דמות דו-מימדית ולהנפיש אותה באמצעות תוסף ה-Duik באפטר אפקטס (After Effects).

נראה איך לבנות שלד לדמות וכיצד להשתמש בו כדי להזיז ולהנפיש אותה בצורה בכל צורה שנרצה.

שימו לב שהמדריך מבוסס על ידע קודם באפטר אפקטס. אם אתם זקוקים לרענון או להיכרות ראשונית עם התוכנה, תוכלו למצוא קורס יסודות שהכנתי בערוץ היוטיוב שלי.

מה זה Duik?

Duik הוא תוסף (Plug-in) חינמי לאפטר אפקטס שמספק כלים ליצירת אנימציה דו-מימדית בתוך התוכנה באופן פשוט ומהיר. בעזרתו, ניתן לבנות שלד דינמי לדמויות, לקבוע תנועות ולהקל על תהליך ההנפשה.

שלב א' – הכנת הדמות ויבוא לאפטר אפקטס

בשלב הראשון, ודאו שיש ברשותכם את אפטר אפקטס ואת תוסף ה-Duik. אם עדיין לא הורדתם את התוסף, אתם מוזמנים ללחוץ על הכפתור כאן למטה ולהוריד אותו. בנוסף, תזדקקו לדמות אותה ננפיש. במדריך זה, נשתמש בדמות שהורדתי מהאתר Shutterstock.

כדי להכין את הדמות לייבוא, נפתח אותה בתוכנת אילוסטרטור (Illustrator) או פוטושופ (Photoshop). נתחיל לפרק את הדמות לשכבות כך שכל איבר – ידיים, רגליים, גוף וראש – יהיה בשכבה נפרדת! (זה חשוב שהם יהיו בשכבה נפרדת).

לאחר מכן, נוודא שכל שכבה מסומנת בשם מזהה, כמו "זרוע ימין" או "כף רגל שמאל" (באנגלית כן?). כפי שאתם רואים למטה, כל הדמות כרגע בשכבה אחת וכל הדמות בעלת קו מתאר שחור.

אחרי שהפרדנו הדמות תראה בתוכנה כך, כל איבר בקו מתאר בצבע שונה ובשכבה שונה.

והרשימה של השכבות אמורה להיראות בערך ככה (במקרה הזה, האיברים הם: ראש, כף יד שמאל, אמה שמאלית, זרוע שמאל, כף רגל שמאל, שוק שמאל, ירך שמאלית, בטן, חזה, זרוע ימין, כף רגל ימין, שוק ימין, ירך ימנית, כף יד ימין, אמה ימנית).

חשוב מאוד סדר השכבות/איברים, השכבות העליונות יצוירו מעל לשכבות התחתונות ולך כדאי למקם את האיברים הקרובים יותר למצלמה בשכבות העליונות.

כאשר הדמות מוכנה, נשמור כקובץ אילוסטרטור (בפוטושופ, כקובץ פוטושופ) ונייבא לאפטר אפקטס.

באאפטר אפקטס נפתח את הדמות, והתוכנה תשאל האם לייבא את הדמות כצילום (Footage), ז"א בשכבה אחת, או כקומפוזיציה (Composition), ז"א בכמה שכבות. אנחנו נבחר כמובן באופציה השניה.

פרסומת

שלב ב' – בניית שלד

כעת, נפתח את תוסף Duik על ידי מעבר לתפריט "Window" ובחירה ב-"Duik Bassel.2.jsx". בחלון שנפתח, נבחר בלשונית ה-Rigging ובאפשרות "Hominoid" ליצירת שלד בסיסי לדמות.

יש לנו כמה אופציות, לדוגמא אפשר לבנות רק יד או רגל או זנב (לדמויות שאינן דמויות אדם), אבל במקרה שלנו נבחר באפשרות הראשונה (Hominoid) של דמות דמויית אדם (שתי ידיים, שתי רגליים, גוף וראש). מה שיקרה שהתוכנה תבנה לבד את השלד ההתחלתי שאתם רואים למטה.

מה שעכשיו צריך לעשות זה להזיז את העצמות כך שיתאימו לדמות. לדוגמא נתחיל מיד שמאל של הדמות (לנו זו יד ימין) ונזיז את הזרוע (בכתום) שהקצה העליון הוא בכתף התואמת של הדמות. נזיז את האמה (בצהוב) כך החיבור בין הזרוע לאמה יהיה במרפק של הדמות. ולבסוף נזיז את כף היד (בירוק) לפרק כף היד  בקצה שמתחבר לאמה והקצה השני לאצבעות.

אותו תהליך נעשה עכשיו ברגל שמאל (שוב, לנו זה ימין). אז שוק (כתום) לאגן, ירך (צהוב) לברך, כף רגל (ירוק) לקרסול, ובהונות (כחול) מהכף רגל עד קצה הבהונות. שימו לב שבכף רגל יש קצה שלישי שהוא העקב, אז שימו אותו במקום המתאים.

עכשיו, תראו שהשלד נראה קצת יותר מתאים לדמות.

מכאן נשארו הרגל והיד השנייה שעכשיו אתם אמורים לדעת איך מסדרים אותם. למי שלא בטוח איפה העצמות אמורות להתחבר אחת לשנייה, תבדקו את העצמות בגוף (הפיזי) שלכם ותלכו על פי הרגשה.

המשיכו בעמוד השדרה. מקמו את עצם האגן (אדום) באזור המפשעה של הדמות. לאחר מכן, הזיזו את יתר העצמות – עצם הבטן/חזה הכתומה, עצם הצוואר הצהובה, וראש הירוקה – בהתאם לדמות. במקרה של חוסר התאמה במספר העצמות, חיברו את העצמות המיותרות כך שיתאימו לדמות (למשל, חיבור העצם של החזה לעצם הראש).

פרסומת

שלב ג' – השתלת השלד בדמות

כעת, נשתמש בתהליך השתלת העצמות בדמות:

  • חיבור שכבות הדמות לעצמות:
    • כל עצם שנוצרה על ידי Duik מופיעה ברשימת השכבות עם הקידומת "S |" (לדוגמה, "S | Head" עבור ראש).
    • חברו את כל שכבות הדמות שנמצאות ברשימה התחתונה של השכבות לשכבות העצמות המתאימות באמצעות כלי ה-"שבלול" (Pick Whip) – קו מעוקל קטן המופיע בשורת השכבות. לדוגמה, חברו את שכבת הראש של הדמות לשכבת "S | Head" בעצמות, או את שכבת האמה לשכבת "S | Forearm".

סידור ונעילת השכבות:

  • ודאו שכל החיבורים נכונים והשלד מותאם בצורה מדויקת לדמות. על מנת להימנע מתקלות לא רצויות, ננעל את השכבות על ידי לחיצה על אייקון המנעול בטור השלישי מצד שמאל.
  • נסתיר את שכבות העצמות כדי שהן לא יפריעו לנו במהלך ההנפשה. לשם כך, לחצו על הכפתור השני מלמעלה (Show/Hide) בחלון Duik.

עכשיו אפשר להזיז את הדמות כפי שנרצה. יש גם הגדרות בצד שמאל של המסך המאפשר לשליטה יותר עדינה כמו שינוי כיוון האייקון (אם חשוב לכם כפות הידיים והרגליים) או נניח לכופף את הרגליים או להפוף את כיפוף הברך.

פרסומת

שלב ד' – הפעלת אנימציה

עכשיו כשהשלד שלנו מחובר לדמות, נעבור לשלב ההנפשה:

  • יצירת תנועה אוטומטית:
    • עברו ללשונית ה-"Automation" בחלון Duik. כאן ניתן להפעיל פונקציות אוטומטיות שמבצעות תנועות נפוצות כמו הליכה, ריצה, קפיצה ועוד.
    • לדוגמה, כדי לגרום לדמות ללכת, סמנו את כל שכבות הבקרה והעצמות, ולחצו על הכפתור "Walk Cycle" (צד שמאל, שני מלמטה). התוסף ייצור אנימציה של הליכה עבור הדמות.
  •  

עריכה ושיפור האנימציה:

  • ניתן להתאים את התנועה בעזרת "Key Frames" על ציר הזמן של אפטר אפקטס. ניתן גם להשתמש בכלים מתקדמים של Duik לשינוי כיווני תנועה, הוספת הבעות, או התאמה אישית של תנועות מדויקות יותר.
פרסומת

לסיכום:

Duik הוא כלי חזק ופשוט שמאפשר לבנות אנימציות דו-מימדיות בצורה מהירה וקלה באפטר אפקטס. אם מדריך זה עזר לכם, אני מזמין אתכם לשתף אותו, ולחזור לערוץ היוטיוב שלי לעוד תכנים מקצועיים.

פרסומת

למדתם רק את ההתחלה, מדריכים נוספים!

הירשם לעדכונים שוטפים על מדריכים חדשים

RAPH CRIMSON

תמיד רציתי ליצור ולספר סיפור דרך המצלמה וכיום אני עושה בדיוק את זה!

בין אם אתם עסק שצריך סרט תדמית, במאי שצריך אפקטים לסרט או תלמיד שרוצה ללמוד איך לעזאזל עושים את כל זה, אנחנו צריכים לדבר!

לשיחת ייעוץ חינם

כל הזכויות שמורות © Raph Crimson 2020 | עיצוב ובנייה:  Mindcube 

אל תפספסו
לפני שייגמר!

אני מדי פעם מוציא מדריכים חדשים, פריסטים וכל מני דברים מגניבם שאני אשמח לשלוח לך!

כמו כן גם אשמח שנהיה בקשר במידה ויש לך עוד שאלות או תהיות לגבי הלמידה איתי, אני תמיד כאן כדי לעזור.
ראף.