
שימו לב שהמדריך מבוסס על ידע קודם באפטר אפקטס. אם אתם זקוקים לרענון או להיכרות ראשונית עם התוכנה, תוכלו למצוא קורס יסודות שהכנתי בערוץ היוטיוב שלי.
Duik הוא תוסף (Plug-in) חינמי לאפטר אפקטס שמספק כלים ליצירת אנימציה דו-מימדית בתוך התוכנה באופן פשוט ומהיר. בעזרתו, ניתן לבנות שלד דינמי לדמויות, לקבוע תנועות ולהקל על תהליך ההנפשה.
בשלב הראשון, ודאו שיש ברשותכם את אפטר אפקטס ואת תוסף ה-Duik. אם עדיין לא הורדתם את התוסף, אתם מוזמנים ללחוץ על הכפתור כאן למטה ולהוריד אותו. בנוסף, תזדקקו לדמות אותה ננפיש. במדריך זה, נשתמש בדמות שהורדתי מהאתר Shutterstock.
אחרי שהפרדנו הדמות תראה בתוכנה כך, כל איבר בקו מתאר בצבע שונה ובשכבה שונה.
והרשימה של השכבות אמורה להיראות בערך ככה (במקרה הזה, האיברים הם: ראש, כף יד שמאל, אמה שמאלית, זרוע שמאל, כף רגל שמאל, שוק שמאל, ירך שמאלית, בטן, חזה, זרוע ימין, כף רגל ימין, שוק ימין, ירך ימנית, כף יד ימין, אמה ימנית).
חשוב מאוד סדר השכבות/איברים, השכבות העליונות יצוירו מעל לשכבות התחתונות ולך כדאי למקם את האיברים הקרובים יותר למצלמה בשכבות העליונות.
כאשר הדמות מוכנה, נשמור כקובץ אילוסטרטור (בפוטושופ, כקובץ פוטושופ) ונייבא לאפטר אפקטס.
באאפטר אפקטס נפתח את הדמות, והתוכנה תשאל האם לייבא את הדמות כצילום (Footage), ז"א בשכבה אחת, או כקומפוזיציה (Composition), ז"א בכמה שכבות. אנחנו נבחר כמובן באופציה השניה.
כעת, נפתח את תוסף Duik על ידי מעבר לתפריט "Window" ובחירה ב-"Duik Bassel.2.jsx". בחלון שנפתח, נבחר בלשונית ה-Rigging ובאפשרות "Hominoid" ליצירת שלד בסיסי לדמות.
יש לנו כמה אופציות, לדוגמא אפשר לבנות רק יד או רגל או זנב (לדמויות שאינן דמויות אדם), אבל במקרה שלנו נבחר באפשרות הראשונה (Hominoid) של דמות דמויית אדם (שתי ידיים, שתי רגליים, גוף וראש). מה שיקרה שהתוכנה תבנה לבד את השלד ההתחלתי שאתם רואים למטה.
מה שעכשיו צריך לעשות זה להזיז את העצמות כך שיתאימו לדמות. לדוגמא נתחיל מיד שמאל של הדמות (לנו זו יד ימין) ונזיז את הזרוע (בכתום) שהקצה העליון הוא בכתף התואמת של הדמות. נזיז את האמה (בצהוב) כך החיבור בין הזרוע לאמה יהיה במרפק של הדמות. ולבסוף נזיז את כף היד (בירוק) לפרק כף היד בקצה שמתחבר לאמה והקצה השני לאצבעות.
אותו תהליך נעשה עכשיו ברגל שמאל (שוב, לנו זה ימין). אז שוק (כתום) לאגן, ירך (צהוב) לברך, כף רגל (ירוק) לקרסול, ובהונות (כחול) מהכף רגל עד קצה הבהונות. שימו לב שבכף רגל יש קצה שלישי שהוא העקב, אז שימו אותו במקום המתאים.
עכשיו, תראו שהשלד נראה קצת יותר מתאים לדמות.
מכאן נשארו הרגל והיד השנייה שעכשיו אתם אמורים לדעת איך מסדרים אותם. למי שלא בטוח איפה העצמות אמורות להתחבר אחת לשנייה, תבדקו את העצמות בגוף (הפיזי) שלכם ותלכו על פי הרגשה.
המשיכו בעמוד השדרה. מקמו את עצם האגן (אדום) באזור המפשעה של הדמות. לאחר מכן, הזיזו את יתר העצמות – עצם הבטן/חזה הכתומה, עצם הצוואר הצהובה, וראש הירוקה – בהתאם לדמות. במקרה של חוסר התאמה במספר העצמות, חיברו את העצמות המיותרות כך שיתאימו לדמות (למשל, חיבור העצם של החזה לעצם הראש).
כעת, נשתמש בתהליך השתלת העצמות בדמות:
סידור ונעילת השכבות:
עכשיו אפשר להזיז את הדמות כפי שנרצה. יש גם הגדרות בצד שמאל של המסך המאפשר לשליטה יותר עדינה כמו שינוי כיוון האייקון (אם חשוב לכם כפות הידיים והרגליים) או נניח לכופף את הרגליים או להפוף את כיפוף הברך.
עכשיו כשהשלד שלנו מחובר לדמות, נעבור לשלב ההנפשה:
עריכה ושיפור האנימציה:
Duik הוא כלי חזק ופשוט שמאפשר לבנות אנימציות דו-מימדיות בצורה מהירה וקלה באפטר אפקטס. אם מדריך זה עזר לכם, אני מזמין אתכם לשתף אותו, ולחזור לערוץ היוטיוב שלי לעוד תכנים מקצועיים.